"Gizarte
berri, hobe bat nahi dugu."
"Zer bilatzen
duzu hezkuntza munduan?" galdera eremu honetako ikasle bati botatzerakoan,
ohikoena bi erantzun eskuratzea da: 1) Umeak gustatzen zaizkidalako 2) Egungo
gizartea gustoko ez dudalako.
Egia da hezkuntza oso garrantzitsua dela, gizaki
guztion bizitzan eragina txikitatik duen zerbait dela. Halako
hezkuntza jaso, halako pertsona garatu. Nire irakasle batek hala esaten zuen
"dame un puñado de
alumnos y haré lo que quieras de ellos".
Eragina nabarmena da; izaera, pentsamoldea, ... dena
aldatzen da jasotako hezkuntzaren arabera.
Baina, non dago muga?
Gizakia izatez berekoia eta egozentrikoa da. "Nik pentsatzen dudana ondo dago,
eta kontrakoa esaten duena oker dabil". Bizitzan
zehar pentsaera hori aldatzea lan zaila izaten da, beste iritzi batzuk
badaudela ulertzea, hauek errespetatzen ikastea, ... eta mundua
eguzkiaren inguruan dabilela biraka, eta ez gurean, gogoratzea.
Gainera, bizitza honetan, gizakiontzako behintzat,
ezinezkoa da objetiboa izatea. Beti azaltzen da subjetibotasun puntu
bat. Nahiz eta gertaera objetibo bat kontatu, kontatzeko era, erabiltzen
ditugun adjetiboak, tonua, ... denak uzten du begi bistan gure iritzia.
Oso zaila da gure iritzia guztiz ezkutatzea.
Hezkuntzan antzeko zerbait gertatzen da. Irakasle
baten eginkizunen artean "balioak erakustea" azaltzen da. Zein
balio, ordea? Ba al daude balio ezarri batzuk? Errespetua, tolerantzia,
bizikidetza, ... Agian bai. Baina beti darabil gure pentsamoldea gertu igerian.
Hemen agertzen da betiereko eztabaida: hezkuntza
objetiboa edo subjetiboa?
Irakasleek beren iritzia eman dezakete?
Nire erantzuna honakoa da: ezezko biribila.
Eta, iritzia ematen den bakoitzean bezala, hona hemen nire arrazonamendua:
Gaur egun oso zabaldua dago liberalismo ideologia.
Lehen aipatutako errespetua, tolerantzia, bizikidetza, ... Denok jokatu behar
dugu erderaz esaten den "politicamente correcto" bezala. Ni ere ados
nago ideia hauekin, oso egokiak eta idealak iruditzen zaizkit. Baina
errealitatea beste iritzi batzuk ere badaudela da.
Irakasle baten iritzia oso liberala, ideala, ...
baldin bada, antza ez dago arazorik irakasle horrek bere iritzia haurrengan
ezartzeko (ezartzeko, bai, gogoan izan dezagun eta haurrentzako, adin txikitan
baitik bat, irakasleek diotena egi absolutua omen baita). Irakasle hori halakoa
izan ordez, muturreko adibide bat erabializ, pentsaera naziak baditu? Sekulako
machista, arrazista, homofoboa, ... Edo, animalien maitale izan beharrean,
ehiztaria bada. Orduan?
Ondo iruditzen jarraituko litzaiguke iritzia ematea?
Gehiago ez luzatzearren, eskainitako gogoeta egin
ondoren, nire ondorioa egokiena irakasleak iritzi guztiak eskaintzea izango
litzatekeela da. Aipatu dudan bezala, oso zaila da subjetiboa ez izatea.
Baina ahalegin bat egin beharko genuke eta pentsaera guztiak
azaldu.
Ikasleak hor kanpoan dagoen errealitatera prestatzen
gabiltzala diogu guztiz harro. Bete dezagun esandakoa. Haurrek kanpoan
ikusiko dutena ezagutu behar dute, iritzi, pentsamolde, ... aniztasuna.
Erlijioak, korronteak, ... dena; edo ahalik eta gehiena. Erakutsi diezagun
hori, eta, egunen batean, aukeratuko dute haiek zer pentsatu edo zein iritzi
izan.
Batzutan ahaztu egiten zaigu eta haurrak izanagatik
pertsonak direla, hemendik urte batzuetara heldu izango direla; eta, pertsona
guztiok bezala, zer pentsatu, zein gustu izan, ... aukeratzeko
eskubidea dutela.
Ez diezaiegun kendu hautatzeko eskubidea, ez
diezaiegun kendu haiek nahi dutena izateko eskubidea, gure aukera dena izanda
ere.
No hay comentarios:
Publicar un comentario